Veto, 2008

PR-foto, Sony Music
Del dette indlæg
Bedøm dette indlæg
Tilbage
1 - 1
Frem

Twin Peaks-lyd fra twilight zone

VETO skabte deres aktuelle rockværk "Crushing Digits" midt om natten på en afsides bakketop på Samsø. Typisk forbinder man Samsø med troubadourer på vinterferie, Brundby Rockhotel og ikke mindst Poul Krebs' jordbunde popsange.

VETO har dog ændret den forudindtagethed for evigt efter at tilbragt en uge på øen, hvor de indspillede et rocket mesterværk, hvis digitale landvindinger for altid har ændret lydlandskabet over den østjyske kartoffelmuld.

- Det var sindssygt fedt at være afskåret fra alt en hel uge. Det var en fantastisk følelse at være fuldstændig isoleret i en slags twilight zone, hvor der ikke var et øje i nærheden. Der var kun os, der sad i mørket midt om natten oppe på en bakke i et gammelt hus, forklarer forsanger og frontmand Troels Abrahamsen.

VETO arbejdede blandt andet målrettet med rumklangen og sammenligner lyden på albummet "Crushing Digits" med Twin Peaks-seriens musikalske univers.

At det blev den retning, melodierne bevægede sig, skyldes ikke planlægning eller fremsynethed fra bandets side. VETO gør nemlig en dyd ud af ikke at skrive noget materiale færdigt, inden de mødes.

- Som udgangspunkt har vi fundet ud af, at den bedste metode for os er at mødes over en blank side og skrive det hele sammen, fordi det skaber de fedeste ting, forklarer Troels Abrahamsen, der ikke får sidste ord oftere end de andre i bandet, selv om han har mere erfaring gennem sin rolle som producer for bands som Dúné, Marvel Hill og fynske As In Rebekkamaria.

- Det er tilfældigvis mig, der sidder ved computeren, fordi jeg har den tekniske snilde. Men det ændrer ikke ved, at vi alle er en del af processen. Jeg kunne aldrig finde på bare at skære igennem og sige, at sådan skal det være, understreger manden, der går under navnet Supertroels.

Fra asken til Orange

Første gang jeg talte med Troels Abrahamsen var efter VETOs ilddåb på Roskilde Festival foran 12.000 publikummere i 2006. Sammen med resten af bandet sad han efterfølgende og sundede sig. Svedig og knap i stand til at sætte ord på den overrumplende oplevelse.

Dagen efter kørte bandet til nordjyske Nibe, hvor de skulle spille endnu en festivalkoncert. På vej derop hørte de optagelsen fra Roskilde-koncerten, der indikerede, at det ikke var gået helt så godt, som de umiddelbart havde fornemmet.

- Vi spillede alle sangene megahurtigt, fordi vi var så pissenervøse. Det var lidt et slag i ansigtet at høre den umiksede optagelse, når man havde en fornemmelse af, at det var gået helt vildt godt, fortæller Troels Abrahamsen.

Efterfølgende har VETO brugt oplevelsen som en understregning af, at hverken indspilninger eller koncerter nødvendigvis bliver bedre, hvis man halser igennem dem.

- Det var en brugbar lektion, som vi efterfølgende har genanvendt ved at høre på andre liveoptagelser. Ikke fordi vi forsøger at overgå os selv hele tiden. Mere fordi musikken skal lyde rigtig. Jeg har heller ikke nogen mission om at "toppe" koncerten på Roskilde. Den var bare et stort mål, vi havde nået. Og netop så overvældede, fordi vi blev kastet direkte ind på en af de "rigtige" scener, siger Troels Abrahamsen, der snedigt viger uden om den kroniske Orange Scene-diskussion.

- Vi har ikke fået at vide, hvor vi skal spille i år, så om vi kommer til at overgå 2006 og åbne festivalen torsdag på Orange Scene, ved jeg ikke.

Arbejder med at forfine

Troels Abrahamsens mange jern i ilden har indtil videre ikke resulteret i en mindre lidenskabelig tilgang til VETO.

- Det påvirker mig ikke i VETO-sammenhæng, at jeg producerer for andre. Det betyder heller ikke noget rent praktisk, da vi i bandet mødes relativt sjældent. Kreativt betyder det selvfølgelig noget, fordi man arbejder sammen med andre mennesker og møder nye bands, fortæller Troels Abrahamsen.

Han mener dog ikke specifikt, at nogen af kunstnerne eller grupperne har inspireret ham eller affødt en ændring i VETOs lyd.

- Det ved jeg sgu ikke ... Nej, det tror jeg ikke. Jeg forsøger heller ikke at give grupperne en Troels Abrahamsen-lyd, når jeg producerer. Jeg arbejder primært med bandets egen lyd. Det er jo ikke interessant at få det til at lyde af det samme, det samme og det samme. Min rolle er udelukkende at forfine det enkelte bands egen lyd, understreger Troels Abrahamsen, der sammen med VETO faktisk havde hyret en ekstern producer til at hjælpe med "Crushing Digits".

- Det skyldtes, at vi havde nogle færdige numre, vi gerne ville have ud af systemet for bedre at kunne koncentrere os om at skrive resten. Derfor fik vi Carsten Heller til at mikse, så vi fik lidt luft, forklarer han.

Barnets navn

Troels Abrahamsen har kaldt beatet i VETOs musik for selve nerven. Sin egen stemme kalder han blot for en del af instrumenteringen.

- Det er ikke melodien, der er alfa og omega i vores musik. Det er mere groovet. Og nerven er rigtig nok blevet tydeligere på "Crushing Digits", men man skal huske på, at vi hverken var færdigudklækkede, da vi lavede vores første plade, eller her efter den anden. Selv om vi synes, at "Crushing Digits" er blevet endnu bedre, er vi inde i en konstant proces, hvor vi udvikler os fra udgivelse til udgivelse, forklarer Troels Abrahamsen, der atter en gang skal tage stilling til gruppens navn.

-VETO er bare et navn. Altså barnet skal jo hedde et eller andet, og man kan læse meget i det, hvis man vil. Der er selvfølgelig nogle referencer til den måde, vi i bandet er fælles om alting, men jeg spekulerer sgu ikke på det længere, hvis jeg skal være ærlig, konstaterer Troels Abrahamsen.

Skriv kommentar

Max 250 tegn.
 
Kommentar 
Navn  

Email  


Kategorier

Veto
Troels Abrahamsen
Carsten Heller
Crushing Digits
Rejser Kultur

Profil

Simon Staun

Velkommen til mit private arkiv over rejse- og kulturartikler. Størstedelen af rejsereportagerne, portrætterne og anmeldelserne er bragt i Fyens Stiftstidende, hvor jeg er musikanmelder og storleverandør til rejsetillægget. Stor tak til min arbejdsgiver og de mange dygtige fotografer, der har bidraget til siden. God læselyst - kommenter endelig de enkelte artikler. Mvh Simon Staun

Fritekst søgning





Kontakt

Skrift & foto: Simon Staun

Design: Allan Sørensen

Webudvikling: Kim Larsen

Copyright på alle artikler tilhører Simon Staun og Fyens Stiftstidende. Billeder på kulturdelen er lånt med tilladelse fra Fyens Stiftstidende samt diverse pladeselskaber.