Simon Staun
Foto: Birgitte Heiberg

Suede betaler tilbage

- Åh min gud, hvor var vi unge og uskyldige dengang, udbryder Suedes 48-årige bassist Mat Osman, da han bliver bedt om at beskrive sig selv som 21-årig, da han sammen med forsanger Brett Anderson og Justine Frischmann besluttede at danne et band.

Trekløveret, der studerede sammen på University College London, fik kort tid efter selskab af guitaristen Bernard Butler og året senere af trommeslageren Simon Gilbert, der stadig er med i bandet og i øvrigt blev anbefalet af komikeren Ricky Gervais.

- Når jeg ser tilbage på slutningen af 1980'erne og begyndelsen af 1990'erne, overrasker det mig til stadighed, hvor jomfruelige vi egentlig var til trods for al snakken om vores hedonistiske tendenser, siger Mat Osman.

Det er ham og Simon Gilbert, der fører an i interviewet, mens forsanger Brett Anderson holder sig i baggrunden.

- Dengang for efterhånden 25 år siden var vi overbeviste om, at alting ville vare for evigt. At ingen ville forlade bandet. At ingen af os nogensinde ville fucke up. Vi havde en bulletproof tro på, at alting ville gå godt for os, selv om ingen på det tidspunkt kom til vores koncerter eller viste synderlig interesse for os. Vi var overbeviste om, at Suede var et pissefedt band. Måske var vi dumme, men når man tager i betragtning, hvor vi er nået til, så trods alt dumme på den gode måde, konstaterer Mat Osman.

Glæder sig til Tinderbox

Suedes danske koncert 1. februar i år i DR Koncerthuset blev udsolgt på fem minutter. Bandet tvivler på, at de nogensinde har solgt ud så hurtigt.

- Selv om det "kun" var 1800 billetter, gør det os alligevel stolte. Og får os til at bande over, at vi ikke valgte et større sted, da der var 2000 på venteliste. Men det understreger, at vi har et særligt forhold til Danmark. Og at danskerne har et særligt forhold til vores musik, siger Simon Gilbert.

Det er ikke bare kaloriefattig ros, når bandet fremhæver forholdet til Danmark. Det er her, Suede har solgt flest cd'er og givet flest koncerter målt pr. indbygger uden for den britiske hjemmebane.

- Vi har en lang historie med Danmark, som også vejer tungt, når vi beslutter, hvor vi skal give koncerter. Koncerten på Tinderbox i Odense handler i høj grad om at betale noget tilbage til de danske fans. Tilsyneladende har de taget "Night Thoughts" til sig, og vi glæder os som altid til at optræde på vores anden hjemmebane, siger Mat Osman.

Både han og Simon Gilbert synes, det er mærkeligt, at mange konkluderer, at fuldlængdealbummet er dødt, og at et band blot skal skyde singler ud for at holde gryden i kog mellem koncerterne.

- Jeg forstår ikke, at der er et marked for seks timer lange teaterforestillinger, fire timer lange helaftensfilm eller romaner på 1100 sider, og så kan man ikke fastholde lytterens opmærksomhed i 45 minutter på et album? Selvfølgelig kan man koncentrere sig i 45 minutter, og mange både gamle og nye fans har fortalt os, at de har savnet et konceptalbum som "Night Thoughts", netop fordi det er et sammenhængende værk, siger Mat Osman.

Simon Gilbert er sikker på, der er en sammenhæng med lp'ens revival og lysten til at dyrke et helt album.

- Mange snakker om, at lp'ens comeback handler om hipstere, der dyrker en modedille. Det er helt forkert. De fleste lp-købere er helt almindelige musikelskere, der vil koncentrere sig om musik uden at få afbrudt sangen, fordi der kommer en sms på mobilen eller en mail på computeren. Mange nyder fordybelsen og det udbytte, man får af at høre et album i sin helhed, siger Simon Gilbert.

Da han hørte "Night Thoughts" i albummets fulde længde for første gang, blev han trukket dybere ind i sangene, end han havde forestillet sig.

- Jeg havde det på samme måde, som når jeg hører The House of Loves selvbetitlede album. Jeg bliver bragt med på en rejse til steder, jeg aldrig har været før. Konceptalbummer som det og "Night Thoughts" handler netop om at illustrere en rejse eller en psykologisk udvikling, siger Simon Gilbert.

Chokerende selvmord

Suede har turneret med "Night Thoughts" og spillet albummet i dets fulde længe bag et scenetæppe, der samtidig har fungeret som lærred til en 45 minutter lang spillefilm, produceret til at understøtte albummets fortælling.

- Første gang, jeg så filmen, fik jeg et chok. De andre havde fulgt mere med i processen undervejs, mens jeg så filmen stort set uden at ane, hvad jeg gik ind til.

Under scenen til sangen "No Tomorrow" udbrød jeg bare: "Fucking hell". Og tænkte, at publikum enten ville brække sig eller synes, det var noget af det stærkeste, de nogensinde havde oplevet, fordi man ser et selvmordsforsøg uden censur. Det er noget af det mest rørende og gribende, jeg nogensinde har oplevet, siger Simon Gilbert.

På Tinderbox bliver der kun spillet enkelte numre fra albummet, og filmen bliver heller ikke vist, hvilket der er en god forklaring på.

- Der er enorm forskel på at spille foran 1000 mennesker i en koncertsal og foran 15.000-20.000 til en festival. Vi er overbevist om, at publikum ikke ville kunne holde koncentrationen. Faktum er, at det kunne vi sikkert heller ikke. Det kræver virkelig fucking meget koncentration at være så fokuseret i 45 minutter, fordi musikken skal passe perfekt sammen med filmen. Et andet element, der vanskeliggør det, er, at vi ikke kan se og fornemme publikum på nær under deres applaus. Eller mangel på samme, siger Simon Gilbert og ler.

Både danske og britiske medier har kaldt albummet "Night Thoughts" for Suedes bedste album i 20 år. Man kunne tænke den tanke, at et band ikke synes, det er morsomt at få ros, når den mellem linjerne indebærer en kritik af mange års arbejde.

- Jeg synes, det er et fucking skønt kompliment. Mange tak! Vi har spekuleret i årevis på, om vi skulle driste os ud i et comeback, som forrige album, "Bloodsports" var for Suede. I kraft af den medvind, vi oplevede, efter det blev udgivet, fik vi mere selvtillid og turde satse meget mere på "Night Thoughts". Det er uden tvivl et album, der kan måle sig med vores allerbedste. Det gør mig sgu stolt, siger Mat Osman.

Mat Osman skriver selv til diverse britiske kulturmagasiner. Men aldrig om musik.

- Det er umuligt for mig at skrive om musik. Sikkert fordi jeg det er så indgroet en del af mig. Men at skrive artikler har givet mig større respekt for de dygtige musikjournalister, fordi det i mine øjne er svært stof at mestre, siger Mat Osman.

Et særligt lyrisk talent

Der er bunkevis af smukke tekster på "Night Thougts". En personlig favorit er "How long will it take to break the plans I never make" på sangen "No Tomorrow". Mat Osman medgiver, at forsanger og tekstansvarlig i bandet, Brett Anderson, kan noget helt særligt med ord.

- Jeg bliver stadig berørt, når jeg hører linjer som den til en koncert. Det frustrerer mig til stadighed, at jeg laver en del interviews med Brett, hvor han forklarer, hvad sangene handler om. Det ødelægger det lidt for mig, fordi jeg har mine egne historier, som jeg putter ned over sangene. Det er lidt som med Mona Lisa, man vil helst ikke vide, hvorfor hun smiler, siger Mat Osman og nikker til Brett Anderson, der spiser sushi foran et sminkespejl.

Simon Gilbert har det på samme måde. Han glæder sig over, at han er den i bandet, der medvirker i færrest interviews.

- Jeg vil helst ikke vide, hvad Brett skriver om, for jeg har mit eget forhold til sangene, som jeg ikke vil have ødelagt. På den måde kan man være en del af bandet og alligevel være fan. Selv om jeg spiller med på sangene, er jeg stadig på grådens rand, når vi spiller "The Fur & The Feathers". Den sang har en dybde, som er helt uovertruffen. Det er en gave at være med i band, hvor man har så kompetent en lyriker i front, siger Simon Gilbert.

"Night Thoughts" er gennemgående melankolsk og tungsindig. Alligevel kan man sagtens føle en boblende begejstring sprede sig i kroppen, fordi det er så forbandet flot sunget og spillet.

- Personligt kan jeg sagtens føle en glæde over de sørgelige sange, fordi de minder mig om, at nogen har det værre end mig, siger Simon Gilbert, mens Mat Osman knækker sammen af grin.

- Jeg tænker, at der er noget smukt over at forvandle noget sørgeligt - altså den gennemgående fortælling på albummet - til et flot kunstværk. Se bare på, hvor mange fantastiske break up-sange, der er skrevet. Der er med garanti flere ulykkelige rocksange end lykkelige. Der er grundlæggende noget rart ved at få noget godt ud af en lortesituation, siger Mat Osman.