Spleen United, 2009

PR-foto
Del dette indlæg
Bedøm dette indlæg
Tilbage
1 - 2
Frem

Det nye årtusinds toner

Spleen United fra Jelling bruger ikke runer, men mørke synthfigurer og keyboardflader, når bandet mejsler dets dystopiske musik ind i danerne

De fleste kender Jellingstenene og deres betydning for dansk historie. Måske skal man engang i fremtiden sætte yderligere en sten til minde om bandet Spleen United, der elektrificerede danerne i det nye årtusinde

- Jeg vil meget gerne huskes for eftertiden. Men ikke, fordi jeg stammer fra Jelling. Jeg vil hellere huskes for Spleen Uniteds påvirkning af den danske musikscene. Det er en ret simpel menneskelig drift at ville bygge noget, der kan stå for eftertiden. Jeg tror faktisk allerede, Spleen United har nået det, selv om det ikke er i kæmpestor stil, siger forsanger og guitarist Bjarke Niemann, der netop har været i hjembyen for at spille på byens voksende festival.

Den jyske oprindelse er ikke til at spore, da han uden slinger i valsen placerer Spleen United øverst i det musikalske hierarki for elektronisk funderede rockbands, som blandt andet omfatter Veto, Dúné og til dels Nephew.

- Jeg betragter os som en absolut etter i Danmark. Det Spleen United har formået, som er så svært inden for den elektroniske musik, er at hæve det over et stilistisk niveau. Hvis ikke man formår det, bliver publikum aldrig seriøst ramt af musikken. Jeg synes, Spleen United formår at fylde noget mere på, som kun er os selv, siger 27-årige Bjarke Niemann.

Som han ser det, handler det meget om melodien og tonen i bandets musik, der kommer ud af en indietradition.

Et lukket band

- Vi tilhører og trækker på en speciel skole for harmonier, som slægter Depeche Mode, The Cure og My Bloody Valentine på. Det handler i bund og grund om at bevæge folk eller ej, konstaterer Bjarke Niemann.

Han har aldrig set bandet som værende fra Jelling, Vejle, Århus eller København. Lige meget hvilken by, det har været tilknyttet, har det været et meget lukket foretagende.

- Vi har aldrig været en del af nogen musikalsk bølge fra en bestemt by. Vi har altid kørt vores egen ting og heller ikke inviteret folk indenfor i øvelokalet. Jeg synes altid, det har været vildt akavet, hvis man stod og skulle øve, mens der sad en flok tøser i en sofa. Det er jo en åndssvag situation for begge parter, konkluderer han.

Som forsanger gør han sig mange tanker om, hvordan han skal agere i et farvand, hvor netop vokalen ikke tidligere har haft optimale vilkår.

- Jeg vil sige det sådan, at den vokale del inden for den elektroniske musik efterhånden er på vej til at betyde lige så meget som inden for den traditionelle rock. Tidligere har den talt et lidt andet sprog, fordi musikken typisk har været skabt af én mand bag en computer, der kun har skrevet tekster og indsunget dem, fordi det var påkrævet. Ikke fordi han ikke kunne lade være at gribe mikrofonen. I dag mangler den elektroniske musik stadig en smule af den dybde, som rocken besidder. Man ser den glimtvis, men elektronisk rock er stadig forbundet med en tomhed, som rocken aldrig har været associeret med. Og den tomhed ser jeg som den helt store faldgrube, forklarer Bjarke Neimann.

Tidligere har Spleen United spillet koncerter i Planetarium i København, fordi lokaliteterne passede optimalt til dets første album "Godspeed into the Mainstream".

- Vi gør en masse ting og har mange ritualer omkring musikken i koncertsammenhæng, men vi stræber som sådan ikke efter at være anderledes blot for at være det. Den tankegang forbinder jeg med at være ung teenager, hvor det kan være en god egenskab. Men som musiker og menneske skal man slippe det identitetsproblem før eller siden, mener Bjarke Niemann.

En snegl gi'r respekt

Angående identitet slutter samtalen med en filosofisk betragtning angående skægvækst på opfordring fra journalisten, der mente af have hørt, at Bjarke Neimann under studietiden i Århus lod skægget gro, fordi han ville undgå alt for megen kontakt fra det modsatte køn.

- Det er måske ikke helt korrekt, men som jeg ser det, er der kun to slags mænd med skæg. Dem, der får et skæg for at imponere piger, og dem, der gror et skæg, som kun andre mænd forstår. Eksempelvis et overskæg, som mange piger ikke falder for, kan høste en form for indforstået respekt hos andre mænd. Altså med sådan en kæmpe snegl hæver man sig over det der spil for at få det andet køns accept. Første dér bliver det for alvor cool, understreger Bjarke Niemann og klør sig i skægstubbene, der hverken er fugl, fisk eller snegl.

Skriv kommentar

Max 250 tegn.
 
Kommentar 
Navn  

Email  


Kategorier

Spleen United
Bjarke Niemann
Jelling
Elektro
Neanderthal
Depeche Mode
Godspeed into the Mainstream
Rejser Kultur

Profil

Simon Staun

Velkommen til mit private arkiv over rejse- og kulturartikler. Størstedelen af rejsereportagerne, portrætterne og anmeldelserne er bragt i Fyens Stiftstidende, hvor jeg er musikanmelder og storleverandør til rejsetillægget. Stor tak til min arbejdsgiver og de mange dygtige fotografer, der har bidraget til siden. God læselyst - kommenter endelig de enkelte artikler. Mvh Simon Staun

Fritekst søgning





Kontakt

Skrift & foto: Simon Staun

Design: Allan Sørensen

Webudvikling: Kim Larsen

Copyright på alle artikler tilhører Simon Staun og Fyens Stiftstidende. Billeder på kulturdelen er lånt med tilladelse fra Fyens Stiftstidende samt diverse pladeselskaber.