Simon Staun
Foto: Michael Bager

MØ jagter stædigt ærligheden

Det er tidligt på hikingsæsonen efter en usædvanlig hård vinter. Stierne i Geilos ødemark er stadig sneet til, og broerne over den elv, Karen Marie Ørsted Andersen og hendes kæreste, Mads Damsgaard Christensen, skal krydse, er endnu ikke sat op. Derfor må parret tage det meste af tøjet af og holde det ængsteligt over hovedet, mens de med usikre skridt krydser elven.

- Vandet er isnende koldt, og hvis vi vælter eller bliver revet med af strømmen, kan det have katastrofale følger. Vi befinder os in the middle of nowhere og kan ikke hurtigt finde tilbage til større veje, da de også er gemt under snedækket. Hvis vi bliver gennemblødte, risikerer vi i teorien at fryse ihjel, fordi vi ikke har skiftetøj med, fortæller Karen Marie Ørsted Andersen.

Selv om hendes mor synes, denne episode var lige vovet nok, er den 30-årige verdensstjerne ikke et sekund i tvivl om, at hun ville gøre det igen.

- Jeg kan godt lide tanken om, at det til en vis grad handlede om overlevelse. Ikke om salgstal, antal streaminger eller selvpromovering, som let får en narcissistisk bismag. Det er sundt for alle at blive mindet om, at det vigtigste i livet ikke er, hvor mange likes en opdatering har fået. Mit liv er til tider vanvittigt skizofrent, og ødemarken er en diametralt anden måde at mærke, at jeg lever, konstaterer Karen Marie Ørsted Andersen.

Hun sidder over for mig i et lunt mødelokale hos pladeselskabet Sony på Vognmagergade i København. Selv om vi er langt fra elve og ufremkommelige stier, beskriver den 30-årige sanger malende rejsen til ødemarken. Hun kalder den en tiltrængt kold tyrker. Et clean cut fra en hverdag, hvor opmærksomheden i udpræget grad er rettet mod den djævelske magnet i hånden.

- I ødemarken er der intet - som i nul - signal på mobilen, hvilket både føles fantastisk og forfærdeligt, når man er vant til konstant at være på mail, Instagram og Facebook. Det eneste, man kan derude, er at vandre. Fra morgen til aften. Dag efter dag. Det er en på samme tid skræmmende og fascinerende fornemmelse, at man er allerhelvedes langt væk fra alting. Civilisationen findes på en måde ikke derude, siger Karen Marie Ørsted Andersen og smiler ved tanken.

Skønt at være Karen

Musikerparret overnatter som alle andre på fælles sovesale i spartanske træhytter. Nogle udstyret med køjesenge andre med madrasser på gulvet. Det er tvivlsomt, om de andre på sovesalene aner, hvem der gemmer sig i nabosengen.

- Det er skønt indimellem at være Karen Marie Ørsted Andersen og ikke . At hike er i det hele taget noget af det mest livsbekræftende, jeg kan komme i tanke om. Fordi jeg kommer helt ind i mig selv. Derind, hvor jeg sjældent når ind i en supertravl og kaotisk hverdag, siger den milliardstreamede musiker.

De seneste år har Karen Marie Ørsted Andersen primært befundet sig i pulserende storbyer, hvilket gør det ekstra vigtigt for hende at kunne tage fri for at dyrke naturen og finde tilbage til rødderne.

- Det er spirituelt og næsten religiøst for mig at hike, fordi naturen er min kirke. Rejsen har en form for ritual over sig, der allerede begynder, når vi kører med Bergen-linjen fra Oslo mod Geilo, siger Karen Marie Ørsted Andersen.

Hun konstaterer, at der er en ekstrem kontrast fra frikvarteret med vandrestøvler til livet som . Hvor hun den ene dag sidder i New York og giver interviews, svarer på 1000 sms'er, forholder sig til mails fra management og pladeselskab, mens hun få dage senere befinder sig i Sydkoreas hovedstad Seoul for at optræde og efterfølgende møde 1000 fans, der skal have autografer, kram og opmærksomhed.

- Mange dage består mit arbejde i at forholde sig til 30 millioner ting. Mit hoved er indimellem ved at eksplodere, derfor er det vigtigt at kunne trække stikket og befinde sig midt i ingenting i ødemarken. Det eneste, jeg skal forholde mig til der, er, hvordan jeg krydser en elv uden at blive gennemblødt, siger Karen Marie Ørsted Andersen og smiler ved tanken.

En ekstrem branche

Det er tre år siden avisens seneste interview med Karen Marie Ørsted Andersen. I den periode er der sket så meget i hendes liv, at det ville kræve et flere uger langt interview at få et overblik. Hun har spillet udsolgte turnéer i Nord- og Sydamerika, optrådt i Asien og det meste af Europa. Været hovednavn på samtlige større danske festivaler og udgivet en lang række singler og ep'er både i eget navn og i samarbejde med andre toneangivende musikere.

- Der er sket ufatteligt meget de seneste tre år, og når jeg kigger tilbage, kan jeg godt se, det er fuldstændig vanvittigt, hvor mange ting jeg har nået. Jeg er bare fulgt med strømmen, siger Karen Marie Ørsted Andersen, mens hun krammer en sofapude.

Det var især efter "Lean On", som hun skrev og indspillede sammen med Major Lazer i 2015, at det stak af. Sangen er streamet mere end to milliarder gange og havde indtil for nylig rekorden som det mest streamede nummer nogensinde. Sangen og samarbejdet åbnede en endeløs række af døre for den fynske musiker. Selv om Karen Marie Ørsted Andersen nyder at have travlt, gik det i en periode for stærkt selv for hende.

- Så længe, jeg kan have mig selv med, har jeg ingen problemer med at knokle løs. Jeg kan godt lide, det er en ekstrem branche, hvor det går pissestærkt. Livet som popmusiker er en pissestimulerende livsstil, hvis man kan navigere i det. Men jeg har været ved at knække nakken på et tidspunkt, hvor jeg var for stresset. Der gik det op for mig, at jeg var nødt til at passe bedre på mig selv. Man kan ikke lave god musik eller optræde, hvis ikke man er i balance. Det gjorde mig bevidst om, hvor min grænse går i forhold til at presse mig selv. Det forsøger jeg at værne om og respektere, siger Karen Marie Ørsted Andersen.

At have sig selv med og lytte til sig selv har i høj grad inspirereret sangene til hendes andet album, "Forever Neverland", som er årsagen til, at vi mødes.

- Det har taget mig næsten fem år at skrive sangene. Fordi jeg netop skulle finde hen til et sted, hvor jeg 100 procent havde mig selv med. Jeg var nødt til at basere sangene på ærlighed, selv om det føles som et stort ord at putte på popsange. Men jeg ville føle, at samtlige sange repræsenterer et ægte billede af, hvor jeg befinder mig i livet lige nu. Det kan være svært, fordi mennesker, musik, teknologi og politik konstant ændrer sig. Men jeg synes, jeg er sluppet godt fra det, siger Karen Marie Ørsted Andersen.

En stolt mor

Man hører ofte, at musikere omtales deres sange som børn. At de elsker dem alle lige højt. Det passer naturligvis ikke, når man har 13 af slagsen. Karen Marie Ørsted Andersen understreger som enhver mor, at hun er stolt af alle ungerne. Men indrømmer også, at to-tre af rollingerne har en særlig plads i hendes hjerte.

- Jeg elsker alle mine sange, fordi hver og én har en tydelig reference til mit liv. Men jeg har favoritter, og det handler interessant nok mere om tidspunktet og situationen, jeg skrev dem i, end selve resultatet, fortæller Karen Marie Ørsted Andersen.

Et godt eksempel er sangen "Blur", som hun lavede i samarbejde med et svensk producerteam. I en periode, hvor hovedet og kroppen havde svært ved at følge med.

- Det må have været i begyndelsen af 2017. Jeg var rundt på gulvet og havde det sygeste jetlag, fordi jeg konstant fløj Jorden rundt. Alt var kaos. Jeg havde så meget lyst til at aflyse, fordi jeg følte, det ville blive umuligt at trække en sang ud af min trætte krop, siger Karen Marie Ørsted Andersen.

Til trods for den manglende koncentration og det mentale overtræk formåede hun alligevel at kvinde sig op. Det resulterede i et af albummets klare højdepunkter.

- Jeg besluttede mig for at trodse alle de dårlige følelser i min krop. At skrive og synge mine frustrationer ud. "Blur" kom til at handle om at være kreativt fortabt og være så udmattet, at man ikke kan se klart. Det, der på forhånd tegnede til at blive den værste studiesession nogensinde, endte med at blive en succesoplevelse, der understreger, at jeg kan præstere under pres. Omvendt er det lidt uheldigt, da jeg netop ignorerede min krops tydelige signaler om, at den var maksimalt belastet, siger Karen Marie Ørsted Andersen og griner.

En anden sang, som betyder meget for Karen Marie Ørsted Andersen og MØ-karakteren, er "Trying to Be Good". Den handler blandt andet om at gøre op med kassetænkningen, hvor musikere pinedød skal placeres i en specifik kasse.

- Jeg har brug for at være den, jeg fucking er. Jeg vil til enhver tid finde min egen vej og mine egne metoder uden at skulle puttes i en bestemt kasse. Dem, der lykkes, er ofte dem, der ikke lader sig begrænse, konstaterer Karen Marie Ørsted Andersen.

Et sødt menneske

På fjerde år bor den 30-årige sanger med sin kæreste på Nørrebro et par kilometer fra Sony-kontoret. De elsker det farverige kvarter og resten af hovedstaden, men hjem er stadig Fyn for Karen Marie Ørsted Andersen.

- Det er lidt morsomt, at jeg stadig betragter mit barndomshjem i Ubberud som hjem, selv om jeg ikke har boet der i 10 år. Når jeg mærker efter, at det bare stadig det sted, som fylder min krop med tryghed og ro, siger Karen Marie Ørsted Andersen.

Uanset, om hun ligger på sofaen i forældrenes udestue på Ejlstrupvej i Odense-forstaden eller befinder sig i studiet i Los Angeles, der de seneste år har været hendes anden hjemby, stræber hun altid efter at være Karen Marie Ørsted Andersen.

- Jeg har mødt mange i Los Angeles, som til en vis grad gemmer sig bag en facade. De ville aldrig møde op i studiet uden at være in character. Jeg er meget mig selv. Det er kun, når jeg går på scenen, at jeg forandrer mig fra Karen til . Jeg tænker: "Nu skal jeg fandeme vise dem". Det kræver noget attitude og fandenivoldskhed, som måske virker aggressivt og ikke flugter med, hvem jeg er bag scenen, siger Karen Marie Ørsted Andersen.

Hun lægger ikke skjul på, at hun gerne vil være unik. Hvem vil ikke det? Det må bare aldrig ske med udgangspunkt i arrogance.

- Jeg har oplevet mennesker, som ikke opførte sig specielt flatterende. Ofte handler det mere om usikkerhed end selvfedme. Det kan være en svær branche at navigere i, og i stedet for at tabe ansigt kan det være lettere at opføre sig krukket. Hvis jeg skal beskrive mig selv, synes jeg faktisk, at jeg i store træk er et sødt og ordentligt menneske, siger Karen Marie Ørsted Andersen og ler.

Mumitrold fra Korea

Hun har efterhånden lært at navigere i en verden, hvor nogle dyrker hende med en ekstrem passion. I Sydkorea var opmærksomheden massiv, og det overraskede hende især, at hun fik hundredvis af dyre gaver.

- I Seoul kom mine fans med så mange gaver til mig, at jeg ikke vidste, hvordan jeg skulle reagere. Det var virkelig fede og i mange tilfælde dyre gaver. De ville sikre sig, at jeg huskede deres land, hvilket påvirkede mig meget. Især én af gaverne glemmer jeg aldrig. Det var en pige, som gav mig en kæmpe Mumitrold-bamse. Fordi hun havde læst, at jeg elsker Mumi-trolde. Den sover jeg faktisk stadig med, selv om den er blevet helt nusset, siger Karen Marie Ørsted Andersen og rødmer.

Det får hende til at reflektere over hele fankulturen, som hun også har oplevet fra den anden side.

- Jeg er kæmpefan af Lana del Rey, derfor kan jeg sagtens sætte mig ind i, at man hører nogle sange igen og igen. At man dyrker en person. Relaterer til vedkommende. Det gør mig superlykkelig, at mine sange har samme effekt. Jeg har svært ved at forstå, at der kan sidde en pige i Korea, som føler sig forbundet med mig gennem mine sange og min sjæl, selv om vores kulturer og liv er vidt forskellige. Det lyder lidt frelst, men det er smukt på en universel måde, siger Karen Marie Ørsted Andersen.

Lader følelserne styre

Det dufter en smule af Asien i mødelokalet, hvor en asiatisk salat fra Sticks'n'Sushi springer i øjnene med farvestrålende grøntsager. Midt i en mundfuld konkluderer Karen Marie Ørsted Andersen, at hun ikke er en matematik-musiker, der forsøger at regne tingene ud.

- Jeg har aldrig været kalkuleret, men i udpræget grad ladet mig styre af mine følelser. Det betyder indimellem, at jeg mister overblikket. Men jeg har heldigvis en gruppe mennesker omkring mig, som kan få mig tilbage på ret kurs, siger Karen Marie Ørsted Andersen.

Det er især hendes mangeårige manager Bjørn, produceren Ajay Bhattacharyya med kunstnernavnet Stint samt kæresten Mads, hun har sparret med i forhold til "Forever Neverland".

- Bjørn har været med på hele rejsen og kender mig ud og ind, mens min kæreste selv er musiker, hvilket er en enorm fordel på mange områder. Det slår mig pludselig, at det udelukkende er mænd, jeg sparrer professionelt med, siger Karen Marie Ørsted Andersen og rynker brynene.

Der har dog været kvinder ind over, men det typisk veninder, som har fået lov at lytte til hendes sange, inden de er helt færdigproducerede.

- Jeg har haft mange lange snakke om alverdens tekniske ting med mændene, mens mine veninder i højere grad fokuserer på, hvordan en sang får dem til at føle. Det interessante ved deres holdning er, at de ikke er farvet af branchen. De lytter ikke med tanke på, hvordan musikbranchen tager imod en sang. Begge dele er yderst brugbart, konstaterer Karen Marie Ørsted Andersen, da den pr-ansvarlige på pladeselskabet stikker hovedet ind og indikerer, at vi skal runde af.

Nåede at opleve Kim

Det er tid til at køre videre til DR Byen, hvor MØ skal live i P3 for at fortælle om albummet. Vi beslutter at fortsætte interviewet i bilen ud mod Amager, fordi det er med til at illustrere, hvor hektisk hendes liv kan være.

På bagsædet står der to poser med Haribo-slik. En med lakridser og en med vingummibamser. Karen Marie Ørsted Andersen napper en håndfuld bamser. Da vi nærmer os Langebro, kommer vi til at tale om Kim Larsen. Andet ville være mærkeligt.

- Den søndag, Kim Larsen døde, var jeg i sorg. Jeg gik hjem og hørte nogle af de sindssygt mange hits, han har lavet. Jeg tror, han har skrevet de første 50 sange, jeg ville kunne synge med på fra start til slut. Han var den vildeste, siger Karen Marie Ørsted Andersen.

Hun fik nyheden, mens hun var i studiet "Apparatet", som ligger tæt på torvet på Christianshavn Kanal, som vi passerer. Der er stille i bilen, mens vi betragter de mange mennesker og alle blomsterne.

- Jeg nåede at se Kim Larsen på Smukfest i år, hvor jeg optrådte. Det var min første koncert med ham. Det var en fantastisk oplevelse at stå sammen med 30.000 mennesker og synge med på hans sange. Det satte en tyk streg under, at han var en legende. The King. Jeg havde ikke tilgivet mig selv, hvis han var død, uden at jeg havde oplevet ham live, konstaterer Karen Marie Ørsted Andersen.

De kommende måneder er der rig mulighed for at opleve live. Blandt andet i Royal Arena lidt længere mod syd på Amager 1. december. Karen Marie Ørsted Andersen glæder sig både til at lufte de nye sange og til at optræde i et spritnyt skræddersyet show.

- Jeg har kørt med det samme show i flere år. Det er ændret lidt undervejs, men nu søsætter vi et spritnyt konceptualiseret show. Det betyder ikke, at jeg gemmer mig bag et visuelt filter. Det er stadig historiefortællingen i sangene, der har fokus. Det handler igen om at være ægte. Jeg havde bare brug for at tage sangene med ind i en ny epoke, siger Karen Marie Ørsted Andersen.

Vi parkerer foran DR Byen. Karen Marie Ørsted Andersen napper en banan i bagagerummet, hvis sulten skulle overmande hende. Efter P3-seancen venter flere interviews inde i centrum. En typisk dag på kontoret for Danmarks største popsanger er langtfra overstået.

Der er otte måneder, til ødemarken igen kalder.