Kamilia Amélie, 2013

PR-foto
Del dette indlæg
Bedøm dette indlæg
Tilbage
1 - 3
Frem

Moden soul-debutant fra Svendborg

Sangeren Kamilia Amélie har finpudset det anmelderroste debutalbum "Come What May" i mere end tre år
 
Kamilia Amélie har sunget, siden hun var blot to år. Gennem sin barndom øvede hun sig dagligt ved at imitere Whitney Houston og Celine Dion. Det skulle helst ikke være alt for let for den lille pige, der ifølge forældrene sang imponerende rent i en tidlig alder og skrev sine første sangtekster på engelsk som blot 10-årig.
 
- Selv om mit barndomshjem ikke var et musikalsk hjem, husker jeg det, som om jeg lyttede til musik konstant. Jeg var også stor fan af Michael Jackson og Madonna i slutfirserne, fortæller Kamilia Amélie, der først mange år senere kastede sig over soulgenren.
 
Hun skulle lige danse færdig først.
 
- Jeg har fået danseundervisning, siden jeg var fem år, og arbejdet professionelt som danser i mange år. Selv om både dans og sang altid har været en del af mit liv, var det først i 2009, da jeg mødte min producer Steven Mahona, at jeg fornemmede, at tiden og kemien var optimal til at tage skridtet og indspille et album, fortæller Kamilia Amélie.
 
Hun var klar over, at hun måtte fravælge dansen til en vis grad for at tilvælge musikken.
 
- Man kan ikke gøre begge dele på højt niveau på samme tid, men heldigvis kan jeg i et vist omfang få glæde af mine danseevner gennem musikken. Mit bevægelsesmønster og min forståelse for koreografi hjælper mig både på scenen og i musikvideoer, som jeg fokuserer meget på, fortæller Kamilia Amélie.
 
To forskellige verdener
 
At stå på scenen som sanger er en helt anden oplevelse end som danser. Ikke mindst, fordi Kamilia Amélie i dag sælger sit eget og ikke andres produkt.
 
- Som danser var jeg en del af en fælles indsats, hvor det i dag er mig, der har hovedansvaret. Det er mit navn, der er på spil, konstaterer Kamilia Amélie.
 
Indtil videre har hun fået glimrende anmeldelser for "Come What May", der er et moderne soulalbum i slægtskab med Adele, Duffy og til dels Amy Winehouse.
 
Kamilia Amélie har ikke haft nogen umiddelbar intention om at skille sig ud eller trække soulgenren i nye retninger.
 
- Det lyder lidt som en kliché, men jeg har udelukkende fulgt mit hjerte og min lyst til at lave præcis det, min producer og jeg synes var fedt. Vi har ikke spekuleret på, at jeg skulle lave noget, der stak ud eller fornyede genren. Alle mennesker er forskellige, og forhåbentlig betyder det, at min musik også har et særpræg, der tiltaler et publikum, siger Kamilia Amélie.
 
Modne tekster
 
Noget af det, der netop får Kamilia Amélie til at skille sig ud fra mængden, er hendes tekster. Hun tør nemlig bruge ord og metaforer, som er en sjældenhed inden for den ofte noget polerede soul-lyrik. I sangen "Jante Law Supressed" synger hun blandt andet: "Trying to masturbate the climax out of life".
Kamilia Amélie rødmer og ler overbærende, inden hun forklarer, hvad linjen reelt handler om.
 
- Da jeg skrev teksten, var jeg ikke bange for at støde nogen. Men pludselig indså jeg, at mine forældre og alle mulige andre skulle lytte til det. Det gjorde mig lidt nervøs, men jeg håber jo, at det tydeligt fremgår, at der er tale om en metafor. Det handler netop ikke om sex eller onani, men om at turde satse og få det meste ud af livet, forklarer Kamilia Amélie.
 
En af fordelene ved at debutere som 30-årig kvinde er måske, at den slags sproglige krumspring er mere legitime, end hvis hun var en helt grøn 20-årig poppige.
 
- Det kan godt være, at det bliver mindre pornografisk - selv om det ikke er ment sådan - fordi jeg har noget mere livserfaring og er en "moden" debutant. Jeg har tænkt over teksternes betydning to gange i stedet for blot en halv, det skulle de gerne afspejle, håber Kamilia Amélie.

Skriv kommentar

Max 250 tegn.
 
Kommentar 
Navn  

Email  


Kategorier

Kamilia Amélie
Whitney Houston
Michael Jackson
Madonna
Svendborg
Adele
Duffy
Amy Winehouse
Rejser Kultur

Profil

Simon Staun

Velkommen til mit private arkiv over rejse- og kulturartikler. Størstedelen af rejsereportagerne, portrætterne og anmeldelserne er bragt i Fyens Stiftstidende, hvor jeg er musikanmelder og storleverandør til rejsetillægget. Stor tak til min arbejdsgiver og de mange dygtige fotografer, der har bidraget til siden. God læselyst - kommenter endelig de enkelte artikler. Mvh Simon Staun

Fritekst søgning





Kontakt

Skrift & foto: Simon Staun

Design: Allan Sørensen

Webudvikling: Kim Larsen

Copyright på alle artikler tilhører Simon Staun og Fyens Stiftstidende. Billeder på kulturdelen er lånt med tilladelse fra Fyens Stiftstidende samt diverse pladeselskaber.