Hymns From Nineveh, 2016

Foto: Trondur Dalsgaard
Del dette indlæg
Bedøm dette indlæg
Tilbage
1 - 1
Frem

Sorgløs søndagslyd

En rejse tilbage til Botswana fik store konsekvenser for Jonas Petersen, der er kendt som manden bag Hymns From Nineveh. Mødet med gospelkor og afrikanske polyrytmer resulterede i en kunstnerisk nulstilling

Der er 35 grader varmt i murstenskirken i hovedstaden Gaborone i det sydøstlige Botswana. Jonas Petersen er iført lange bukser og skjorte. Han er gennemblødt af sved, men ænser det stort set ikke, fordi han er så grebet af gudstjenesten. Hele fire kor i forskellige aldersgrupper og dragter dyster om kirkegængerenes opmærksomhed. Et børnekor har instrumenter med, mens et voksenkor danser. Alle fire kor synger lutherske salmer, så taget er ved at lette.

Hvis man lytter godt efter, kan man opsnappe, at det er gamle, reformatoriske viser, der er gennemsyret af afrikanske rytmer. De går lige i hjerte, hjerne og lemmer. Jonas Petersen har det på samme måde, som når man genhører en plade, ens forældre lyttede til, da man var barn. Pludselig står alting lysende klart.

- Musik kan sætte gang i en bølge af erindringer, så fortid og nutid bliver ophævet. Hvor man er alle sine år på samme tid. Det er vildt at opleve. Og det ændrede på en måde mit liv, siger Jonas Petersen, der som dreng tilbragte fem år i Botswana, hvor hans far underviste på en præsteskole.

Kunstnerisk nulstilling

Mere end et år senere end gudstjenesten møder jeg Jonas Petersen på en kold vinterformiddag på en mennesketom café tæt på Strøget i København. Man kan nærmest høre på hans vejrtrækning, at han er helt nede i gear.

Svævende let og i åbenlys balance med sig selv. Hans hud er gyldenbrun, og omkring halsen hænger en farvestrålende perlehalskæde, som han netop har købt med hjem fra endnu en rejse til Afrika. Denne gang Tanzanias paradis Zanzibar, hvor han har tilbragt to uger.

- Jeg er blevet helt hooked på Afrika efter rejsen til Botswana. Tiden går fuldstændig i stå dernede, så jeg er ret imponeret over, at jeg er kommet til tiden i dag, siger Jonas Petersen og smiler.

I flere end 20 år har Jonas Petersen drømt om at vende tilbage, og da han endelig fik taget sig sammen, blev han forelsket i Afrika i en grad, så smilet tilsyneladende har sat sig fast bag det viltre fuldskæg.

- Efter mit forrige album "Visions" havde jeg brug for en åndelig og kunstnerisk nulstilling. Jeg synes, det var blevet ret kompliceret for mig at skrive sange. Lidt for eftertænksomt og eksistentielt anlagt. Jeg havde brug for at søge tilbage til en umiddelbarhed i min sangskrivning, som jeg forventede, at min rejse tilbage til Botswana kunne hjælpe mig på vej med. Det viste sig i den grad at holde stik, fortæller Jonas Petersen.

To verdener sammen

Der gik ikke mange dage i Botswana, før han begyndte at få en fornemmelse af, hvad han fået med derfra, da han som syvårig flyttede tilbage til Ringkøbing, bidende kulde og strid vestenvind.

- Jeg kunne mærke både en musikalsk og en personlig ballast, som jeg ikke havde været særlig opmærksom på før, fordi jeg havde gjort de fem år i Afrika til en mytisk ting fra min barndom. Derfor havde jeg brug for at få stedfæstet og virkeliggjort de minder. At miste kontinuitet i sin barndom kan være ret voldsomt, og selv om jeg ikke har haft et decideret traume, havde jeg brug for at få de to verdener hæftet sammen igen. Det var min gendannelsesrejse, siger Jonas Petersen og tilføjer, at det er forrykt, at der blot er en flyvetur på 12 timer mellem de verdener.

Han fik mange oplevelser og svar med hjem til Danmark. Det er svært for ham at fremhæve enkelte episoder, men den omtalte gudstjeneste gav ham en række helt konkrete svar på, hvor elementer af hans musikalitet udspringer fra.

- Det var meget rørende at overvære, fordi jeg så tydeligt kunne høre, at den måde de sang og lavede rytmik på, er noget, jeg intuitivt gør, når jeg skriver sange. Det var en kæmpe aha-oplevelse, der skabte sammenhæng mellem mine livsverdener. At gense min gamle skole og møde nogle af de mennesker, der hele tiden har levet i den verden, lukkede nogle også store huller, siger Jonas Petersen.

Opholdet i Afrika påvirkede ham til at være mere intuitiv med sit aktuelle album. Mere barnlig og naiv.

- Jeg har gjort fuldstændig, som jeg har haft lyst til. Det betyder også, at der ikke er noget genresnobberi. Der er masser af gospelsang, afrikanske rytmer og popreferencer i skøn forening. Jeg har arbejdet meget med polyrytmik og gentagelsesfigurer, hvilket udspringer af rejsen til Afrika. Det repetitive element ophæver nærmest tiden, så sangen bliver en tilstand fremfor en form, forklarer Jonas Petersen.

Substans frem for alt

Den afslappede tilgang til albummet "Sunday Music" har mindet Jonas Petersen om, at man ikke kan forudsige, hvad der gør en sang til et hit.

- Der er så meget tilfældighed i musikverdenen, at det ikke giver mening for mig at spekulere i, hvad jeg kan gøre for at få flere plays på Spotify eller at få min musikvideo til at gå viralt. Hvis man udelukkende er forblændet af iveren efter at sælge mere, mister man noget af den substans, der gør det til et interessant produkt, siger Jonas Petersen.

De overvejelser tog han i høj grad til efterretning under arbejdet med pladen.

- Jeg var nødt til at fokusere på at gøre mit produkt så godt som muligt i stedet for at prøve at forudsige, hvad der ville sælge. Jeg har en naiv tro på, at hvis man gør sit allerbedste, vil resultatet også blive derefter, konstaterer Jonas Petersen.

På sit forrige album forsøgte han til en vis grad at forudsige, hvad publikum gerne ville have. Det udmøntede sig blandt andet i hittet "A Kid On A Beach", som er en sang, han holder meget af. Men tanken bag tager han afstand fra.

- Med min debutplade fra 2011 tænkte jeg aldrig på, at det var et kommercielt produkt. Det var bare en bunke sange, der blev så stor, at de kom på plade. Den tilgang har jeg søgt tilbage til. Fordi substansen er det væsentlige. Det er reelt det eneste, jeg har kontrol over, siger Jonas Petersen.

Sorgløs søndagslyd

At slå igennem med et album kræver i hans øjne en solid portion held, timing og de rigtige personer, der fatter velvilje på de rigtige tidspunkter, de rigtige steder.

- Det underbygger teorien om, at succes i musikbranchen hænger uhyggeligt meget sammen med tilfældigheder. Jeg vil ikke satse alt på tilfældigheder. Derfor har jeg denne gang udelukkende skrevet sange, der rørte mig. Hvis ikke de gjorde det, røg de i papirkurven. Hvis det viser sig, at der sidder mange lyttere, der også bliver rørt, er det en tilgift, jeg med glæde tager med, siger Jonas Petersen.

Når man har indspillet et album med titlen "Søndagsmusik", er det oplagt at finde ud af, hvad god søndagsmusik er i Jonas Petersens ører.

- Den perfekte søndagsmusik er Nina Simone. Især en plade, hvor hun fortolker The Beatles' "Here Comes the Sun" er fænomenal. Pladen har en sorgløs og solskins-agtig lyd, som gør den perfekt til at lade op med. Søndag er min fridag. Den eneste dag hele ugen, hvor jeg ikke konstant skal være online, være tilgængelig og præstere. Søndagen er en guddommeligt stadfæstet hviledag, så jeg forsøger altid at komme den i hu, understreger Jonas Petersen.

Gakkede drager

En af de nye sange, der sagtens kunne forsøde en søndag formiddag, hedder "Paper Kite". Metaforen om at flyve med drage minder tematisk om barnet, han synger om på "Like A Kid On Beach".

- Det havde jeg slet ikke tænkt på, før du sagde det. Men jo, de to sange er ret tæt beslægtede med symbolet på det barnlige og umiddelbare. Både barnet på stranden og dragen er billeder på længsel, siger Jonas Petersen.
Han mindes dengang, han byggede en drage i sløjd-timerne på skolen i Ringkøbing, hvor han gik som dreng efter hjemkomsten fra Botswana.

- Den var mere eller mindre vellykket, men den kunne da flyve. Jeg har altid været fascineret af drager og synes, det er smukt at sende dem til himmels. Det er en lidt gakket, formålsløs ting at gøre. Men det at lege med vinden har noget æstetisk og poetisk over sig, som tiltaler mig, konstaterer Jonas Petersen, mens han forestiller sig selv som dreng på den vestjyske strand med en drage i hånden.

Skriv kommentar

Max 250 tegn.
 
Kommentar 
Navn  

Email  


Kategorier

Hymns From Nineveh
Jonas Petersen
Afrika
A Kid On A Beach
Sunday Music
Paper Kite
Rejser Kultur

Profil

Simon Staun

Velkommen til mit private arkiv over rejse- og kulturartikler. Størstedelen af rejsereportagerne, portrætterne og anmeldelserne er bragt i Fyens Stiftstidende, hvor jeg er musikanmelder og storleverandør til rejsetillægget. Stor tak til min arbejdsgiver og de mange dygtige fotografer, der har bidraget til siden. God læselyst - kommenter endelig de enkelte artikler. Mvh Simon Staun

Fritekst søgning





Kontakt

Skrift & foto: Simon Staun

Design: Allan Sørensen

Webudvikling: Kim Larsen

Copyright på alle artikler tilhører Simon Staun og Fyens Stiftstidende. Billeder på kulturdelen er lånt med tilladelse fra Fyens Stiftstidende samt diverse pladeselskaber.