Curtis Stigers, 2011

Foto: Emil Andresen
Del dette indlæg
Bedøm dette indlæg
Tilbage
1 - 1
Frem

Stigers lovpriser Dexter

Den amerikanske jazz- og popsanger Curtis Stigers sætter stor pris på intime spillesteder. Han kunne slet ikke stoppe, da snakken faldt på Dexter i Odense, hvor han optræder på mandag

Dette interview består af de sidste få minutter af en lang snak om amerikanske musiktendenser, om at skifte frem og tilbage mellem jazz og pop samt at følge sin egen overbevisning, uanset hvor uenig ens pladeselskab måtte være.

En yderst interessant samtale, tør jeg godt kalde den. Den var også blevet gengivet i disse spalter, hvis ikke det var, fordi Curtis Stigers på falderebet fandt ud af, at han talte med en journalist fra Odense og ikke Aarhus, som han fejlagtigt troede.

- Neeeej! Du sagde Odense og ikke Aarhus. Jeg føler mig så dum nu. Må jeg ikke godt springe lidt tilbage i interviewet og svare på et par af dine spørgsmål igen? For nu er det nogle helt andre svar, nærmest beder Curtis Stigers.

Når en mand, der har skrevet sange som "Your All That Matters To Me", "I Wonder Why" og udgivet en række fortræffelige jazzplader, fortjener han et par minutters ekstra taletid.

En unik jazzklub

- Odense er en elskværdig lille by, som jeg kender godt efterhånden. Hver morgen står jeg op og løber en tur nede ved åen og altid forbi domkirken, hvor jeg stopper op og får en lille mand til mand-snak med H.C. Andersen-statuen. Jeg vil faktisk gå så langt som at kalde mig fan af Odense, erkender Curtis Stigers.

Den 45-årige sanger fra Idaho, USA, kan ikke huske, hvor mange gange han har optrådt i Odense. Men i 1990'erne blev det til en del koncerter med Doky-brødrene Niels Lan og Chris Minh, og i 00'erne har Curtis Stigers også været en relativ fast gæst på byens jazzsted.

- Dexter er så cool en jazzklub. Den slags scener finder man stort set ingen steder i hele verden længere, fortæller Curtis Stigers, der må vide det efter 20 års turneren.

Han roser lederne og de ansatte, som han kalder dedikerede og ekstremt fokuserede på, at man har en god oplevelse som kunstner.

- I New York handler det udelukkende om, hvor mange penge man kan tjene. På Dexter fokuserer man på at give alle en god oplevelse. Dexter har en sjæl, en speciel stemning og en interessant historie, der betyder, at mit band og jeg elsker at spille der, siger Curtis Stigers.

Han ved godt, at hans lovprisning kan lyde som en gang klassisk amerikansk reklamesnak. Men han står ved hvert et ord.

- Jeg har kun haft gode oplevelser i Odense indtil videre. Aarhus når ikke Odense til sokkeholderne, det må du gerne citere mig for, konstaterer Curtis Stigers med en hæs latter.

Det dannede danske publikum

Danskerne har altid behandlet Curtis Stigers og hans musik pænt. Uanset om han har præsenteret rendyrket jazz, pop eller en blanding.

- Danskerne virker ret åbne for forskellig slags musik. De er ikke snobbede som i USA, hvor man nærmest hader jazz, hvis man godt kan lide pop eller omvendt. I Danmark fornemmer man en nysgerrighed og en form for mere intelligent tilgang til musikken, forklarer Curtis Stigers.

Han mener det også positivt, når han kalder danskerne for et støjende jazzpublikum. Han kan godt lide, når tilskuerne tør tilkendegive deres fascination for musikken og ikke forholder sig helt tyste.

- Selv om man er i en jazzklub, behøver der jo ikke være musestille. I USA forsøger mange at være så seje, at det bliver usejt. I Danmark virker det som om, mange hviler mere i sig selv. Det mærker man tydeligt fra scenen, siger Curtis Stigers.

Hans publikum er lige så blandet som det repertoire, han har spillet gennem karrieren. Det kan dog både være en forbandelse og en gave at have et ben både i jazz- og poplejren.

- Jeg har aldrig været interesseret i kun at være en blåøjet, lige midt på landevejen-agtig popsanger. Så jeg var klar over, at jeg ville miste en betragtelig del af mit publikum ved at gå jazzvejen, siger Curtis Stigers.

Jazzpublikummet tilgiver

Det tog ham en del år at finde frem til det sted, han gerne ville ende. Det kostede ham en masse penge, men i det lange løb har det betydet, at han nu træffer alle beslutninger og har al den plads, en musiker kan forlange og drømme om.

- Jeg bestemmer alt fra, hvem jeg har med i bandet til hvilke sange, der skal udgives, og hvordan de skal udgives. Helt ærligt tror jeg også, at nogle af mine popfans stadigvæk holder ved. Drister jeg mig til at hive en popsang frem fra gemmerne, tror jeg også, at jazzpublikummet kan tilgive mig, fortæller Curtis Stigers, der som 15-årig jævnligt fik lov at spille med den legendariske jazzmusiker Gene Harris.

Den amerikanske jazzpianist boede de sidste 20 år af sit liv i Curtis Stigers fødeby, Boise. Han var fast inventar på Idanha Hotel i mere end 10 år, hvor man helt gratis kunne opleve ham optræde i lobbyen, der fungerede som jazzklub.

- Tirsdag aften var der jamsession, så hver eneste gang forsøgte jeg at komme derned, så jeg kunne spille med en af verdens bedste jazzpianister. Det var helt vildt for en 15-årig knægt, fortæller Curtis Stigers.

Han er overbevist om, at den inspiration, han fik fra Gene Harris, har været med til at forme ham som musiker.

- Inden Gene Harris kom til Boise, havde byen været mest kendt for kartofler. Nu sad der pludselig en mand, der har skrevet klassikere som "Ode to Billie Joe" og "Battle Hymn of the Republic". Det var umuligt ikke at blive påvirket af, siger Curtis Stigers.

Landskabet betyder alt

Der er ikke mange, der kender særlig meget til staten Idaho. Det er både godt og skidt, mener Curtis Stigers. Når han er hjemme, bruger han meget tid ude i Idahos fantastiske natur. Han er inkarneret mountainbiker og skiløber, hvilket er to sportsgrene, der passer perfekt til det bjergrige og vinterkolde landskab i det nordvestlige USA.

- Naturen påvirker mig utrolig meget. Ikke på den måde, at jeg skriver en "Rocky Mountain High", som John Denver gjorde det. Mere på den måde, at jeg ubevist bliver bevæget og rørt af den. Det er fantastisk smukt og en godt bevaret hemmelighed. Mange har været i Colorado og Wyoming, men stort set ingen - heller ikke amerikanere - har besøgt Idaho, forklarer Curtis Stigers.

Han oplever ofte, at amerikanere forveksler hans hjemstat med Iowa, der ligger i midtvesten 1000 kilometer mod øst.

- USA er et stort land, men jeg kan i den grad anbefale, at man bruger mere end et par dage i Idaho. Man burde blive mindst en uge. Men der skal heller ikke komme så mange, at det bliver overrendt, understreger Curtis Stigers.

Skriv kommentar

Max 250 tegn.
 
Kommentar 
Navn  

Email  


Kategorier

USA
Curtis Stigers
Jazz
Dexter
Your All That Matters To Me
I Wonder Why
Idaho
H.C. Andersen
Rejser Kultur

Profil

Simon Staun

Velkommen til mit private arkiv over rejse- og kulturartikler. Størstedelen af rejsereportagerne, portrætterne og anmeldelserne er bragt i Fyens Stiftstidende, hvor jeg er musikanmelder og storleverandør til rejsetillægget. Stor tak til min arbejdsgiver og de mange dygtige fotografer, der har bidraget til siden. God læselyst - kommenter endelig de enkelte artikler. Mvh Simon Staun

Fritekst søgning





Kontakt

Skrift & foto: Simon Staun

Design: Allan Sørensen

Webudvikling: Kim Larsen

Copyright på alle artikler tilhører Simon Staun og Fyens Stiftstidende. Billeder på kulturdelen er lånt med tilladelse fra Fyens Stiftstidende samt diverse pladeselskaber.