Arrested Devel., 2005

PR-foto
Del dette indlæg
Bedøm dette indlæg
Tilbage
1 - 1
Frem

Hiphoppen tilbage på sporet

Efter 10 års pause vender Arrested Development tilbage med frontfiguren Speech i topform

Hiphoppen har ændret sig radikalt siden hiphop-kollektivet Arrested Development storhittede med "Mr. Wendal" og "People Everyday" i 1992. Den er blevet "wack" og så kommerciel, at det er til at brække sig over, mener den politisk bevidste frontfigur Speech, der i tråd med sit kunstnernavn udtaler sig om alt, der falder ham ind.

- Det er sørgeligt at se, hvor ensartet genren er blevet de seneste 10 år. Der er ingen diversitet tilbage, og man kan kun ærgre sig, når man ser tilbage på vores storhedstid, hvor grupper som Public Enemy, N.W.A, MC Hammer samt 2 Live Crew var på hitlisterne sammen med Arrested Development. Når jeg tænker på, at der aldrig er blevet solgt mere hiphop end lige nu, så får jeg det sgu helt dårligt. Kvaliteten er jo forfærdelig, konstaterer Speech.
Læs også: Positiv hiphop til folket

Han mener, som for 14 år siden, at rapmusikken kan være en flugt fra et liv, der ikke er værd at leve. I dette tilfælde mere for lytterne end for bandet selv.

- De sorte i USA gennemgår stadig en masse lort lige fra problemer med stoffer og vold til HIV og fængsling. Det giver en masse frustrationer. Folk vil flygte. Og det gør de på stripklubberne, i tøjbutikkerne og på barerne. De vil gøre alt for at komme væk, forklarer Speech.

Skudt ned på åben gade

Han kalder sit hjemland Amerika for mere materialistisk end nogensinde. Og det elsker de store firmaer tilsyneladende.

- Hiphopperne i dag synger jo kun om, hvilken bil de kører, hvilke smykker de har og hvilket tøj, de går i. Det får lytterne til at købe mere, selv om de ikke har råd. Og det giver desværre mening i en kapitalistisk verden, hvor fokus er på forbrug i stedet på de enorme problemer, der truer vores samfund, siger Speech.

Han beskriver de sortes kaotiske liv med de berømte hiphoppere, der blev skudt midt på offentlige gader.

- Pladeselskaberne bruger det bare til at sælge endnu flere plader i stedet for at forsøge at afhjælpe de enorme sociale problemer i det sorte samfund, fortæller Speech med henblik på blandt den afdøde kultrapper Tupac Shakur.

Til trods for at hiphoppen kan være en virkelighedsflugt, så er de fleste, der kommer til Arrested Developments koncerter, sjovt nok hvide unge. Det overrasker Speech.

- De er aldrig blevet skudt og har aldrig været medlem af en bande, men er alligevel meget interesserede i vores beskrivelse af de barske levevilkår i ghettoerne. Man må gå ud fra, at der er et eller andet dragende i musikken og mine tekster for lyttere, siger Speech.

Hiphop med budskab

Arrested Development er i mere end 10 år blevet plaget om at træde tilbage på hiphopscenen med deres musikalske glæde og indhold.

- Efter en middag med mine gamle kolleger blev vi uden videre diskussion enige om at forsøge os med et comeback. Jeg tror ikke, at det bliver et problem at opbygge et publikum igen, selv om mange sikkert er faldet fra. Især i staterne har vi stadig et godt ry, der betyder, at de unge gerne vil se, hvem vi er og hvad, vi kan på scenen, fortæller Speech.

Han kalder det en svær balance både at skulle respektere deres gamle publikum samtidig med, at de hverver nye lyttere.

- Så længe det gøres med respekt for musikken, mener jeg ikke, det går ud over vores integritet. Det er klart, at vi forsøger at gå nye veje, for efter 10 år har alle medlemmerne ændret sig og prøvet mange forskellige ting, forklarer Speech.

Han tror, at den største fordel for gruppen er, at de ikke lyder som andre hiphop-grupper netop nu.

- Vi skiller os nu som dengang ud og er i en kategori kun med os. Jeg kan ikke komme med et enkelt ord, der dækker vores musik ind, men "feel good"-hiphop med et budskab kommer tæt på. Mit håb er i hvert fald, at folk sidder tilbage en smule klogere på livet og med et bredt smil, når de har hørt albummet, håber Speech.

Skriv kommentar

Max 250 tegn.
 
Kommentar 
Navn  

Email  


Kategorier

Arrested Developement
Speech
Mr. Wendal
NWA
Public Enemy
People Everyday
Rejser Kultur

Profil

Simon Staun

Velkommen til mit private arkiv over rejse- og kulturartikler. Størstedelen af rejsereportagerne, portrætterne og anmeldelserne er bragt i Fyens Stiftstidende, hvor jeg er musikanmelder og storleverandør til rejsetillægget. Stor tak til min arbejdsgiver og de mange dygtige fotografer, der har bidraget til siden. God læselyst - kommenter endelig de enkelte artikler. Mvh Simon Staun

Fritekst søgning





Kontakt

Skrift & foto: Simon Staun

Design: Allan Sørensen

Webudvikling: Kim Larsen

Copyright på alle artikler tilhører Simon Staun og Fyens Stiftstidende. Billeder på kulturdelen er lånt med tilladelse fra Fyens Stiftstidende samt diverse pladeselskaber.