Simon Staun
PR-foto Jakob Steen

Irah er båret af kærlighed

Enhver rejse starter med det første skridt, og enhver musikers karriere indledes mere en mere eller mindre ren tone på et ofte billigt instrument. Sådan forholdt det sig i hvert fald for Adi Zukanovic, der som fireårig endte på et langelandsk flygtningecenter med sine bosniske forældre.

Her fik han tiden til at gå med at udforske et legetøjskeyboard fra Fætter BR, som ikke just lød himmelsk. Men Adi Zukanovic følte sig instinktivt draget af plastikinstrumentet, som han tilbragte timevis med at udforske hver eneste dag. Som syvårig kunne han sagtens spille tre timer om dagen. Som 10-årig nærmere fire timer. Til sidste forbarmede hans forældre sig og købte et bedre keyboard til ham. Så begyndte han at øve fem timer om dagen.

- Jeg kan tydeligt huske følelsen af at føle sig anderledes end sine jævnaldrende. De gik alle op i fodbold, mens jeg hellere ville spille musik, tegne og opfinde mine historier, som jeg skrev ned. Men det var ubetinget i musikken, at jeg fandt størst tryghed og glæde. Jeg kan ikke huske, at jeg nogensinde har taget en aktiv beslutning om, at det var den vej, jeg skulle gå. Jeg har reelt aldrig gået på andre veje, siger Adi Zukanovic.

Allerede som 12-årig fornemmede han, at han tog et større ansvar både i forhold til musikken og sin familie end sine jævnaldrende kammerater.

- Mine forældre kunne ikke sproget, mens jeg lærte dansk på få måneder. Det betød, at jeg hjalp med ting, man normalt ville overlade til voksne. Jeg havde et stort ansvar, og netop derfor var musikken et befriende rum, fordi jeg kun skulle tænke på mig selv. Musikken passede perfekt til mine omstændigheder, siger Adi Zukanovic på en café på Frederiksberg i København.

Sulten efter nysgerrighed

En halv time tidligere befandt han sig i Nicolaj Nørlunds studie, Sauna, tæt på. Her er han i færd med at indspille sammen Thorbjørn Radisch - bedre kendt som Bisse - som han har haft et tæt parløb med siden 2013.

- Mit samarbejde med Thorbjørn er meget stimulerende, fordi han har en ambition om altid at gå nye veje. Altid at søge derhen, hvor det føles usikkert og friskt. Thorbjørn var faktisk den første, jeg begyndte at spille med, da jeg flyttede fra Odense til København. Det er helt vildt at tænke på, hvordan han har udviklet sig som sanger og sangskriver. Når han først går i gang med at synge, er der bare hul igennem, siger Adi Zukanovic.

De ufatteligt mange øvetimer med keyboardet har givet ham en uvurderlig ballast, som han - og de musikere han arbejder sammen med - lukrerer på hver eneste dag.

- Jeg har en hurtighed og teknik, som er et godt udgangspunkt. Men det interessante er ikke hastigheden eller kompleksiteten, men derimod hvad man bruger sine evner til. Da jeg gik på konservatoriet i Odense, synes mange, det var vildt mærkeligt, at jeg spillede saxofon-lyde på mit keyboard. I København kunne de nærmest ikke få hænderne ned af begejstring. De var langt mere sultne efter den nysgerrighed, som altid har drevet mig, siger Adi Zukanovic.

Irah er et frirum

Grunden til, at vi mødes, er, at Adi Zukanovic er albumaktuel med duoen Irah. Duoen fylder meget i Adi Zukanovic' bevidsthed, men knap så meget i hans komplet bookede kalender. Mens andre udgivelser kan kræve flere måneders arbejde i øvelokalet og studiet, er "Diamond Grid" blevet til på få uger.

- Jeg tror, at vi sammenlagt har brugt 10 dage på at skrive sange, øve dem og indspille dem. Det hænger sammen med, at vi er involveret i mange andre projekter, men i lige så høj grad, at vores interne forståelse er så veludviklet, at vi kan skabe noget særligt på relativ kort tid, siger Adi Zukanovic.

Ofte er det ham, der skaber de rammer, som Stine Grøn fylder ud med sine tekster.

- Stine er en meget løssluppen og lidenskabelig sanger samt sangskriver, så jeg ser det som mit ansvar at få trukket hende lidt ned på jorden. Det handler ikke om, at jeg vil begrænse hende, men at finde frem til et sted, hvor jeg føler mig 100 procent fri. I alle mine øvrige projekter skal jeg til en vis grad facilitere andre, derfor er Irah vigtig som et sted, hvor jeg kun skal følge mine egne indfald, siger Adi Zukanovic.

Irah er et frirum, som indtil videre ikke har fundet vej til de kommercielle radiostationer. Og mens turneerne med Bisse ofte er på 30 koncerter, er der indtil videre kun booket tre med Irah.

- Stine blev mor for tre uger siden, hvilket alt andet lige betyder, at vi ikke kan følge udgivelsen op med en masse koncerter her i foråret. Dog har vi annonceret tre koncerter til september, og der kommer snart flere til, siger Adi Zukanovic

Kollega uden bremseklodser

Irah er et projekt båret af kærlighed, men det betaler ingen regninger. Det er også en af grundene til, at de to medlemmer mødes så sporadisk, som de gør.

- Vi balancerer konstant på kanten af minus, men vi er enige i at holde fast i Irah, fordi vi synes, vi klæder hinanden virkelig godt, siger Adi Zukanovic.

- Stine Grøn har sin helt egen klang og teknik. Hun synger uden bremseklodser og har uovertruffen tekstur i sin stemme. Hun kan morfe ud og ind mellem poppen, verdensmusikken og jazzen. Der er intet loft, hvilket er usædvanligt. Andre sangere har normalt et område, de helst ikke bevæger sig uden for uden sikkerhedsnet. Stine har jeg aldrig taget hensyn til, hun følger med overalt, siger Adi Zukanovic.

En af Irahs nye sange, "Cinematic", er mundet ud i en rørende musikvideo med privatoptagelser fra Adis barndom. Med klip fra hjemmet i Bosnien, bedsteforældrenes sønderskudte hus og de første år på Langeland, hvor Adi underholder med dans foran hele skolen. Arbejdet med sangen og videoen førte Stine Grøn og Adi Zukanovic endnu tættere sammen.

- Vi kommer begge fra hjem, hvor det måske ikke har været helt så lige til at være barn. Vores baggrunde er meget forskellige, men på nogle områder kan vi forholde os til de samme problemer. Et brændstof i Irah er netop, at vi gør os umage for at forstå hinanden. Hvem vi er, og hvad vi bærer med os. Derfor udspringer mange af Stines tekster også af samtaler, vi har haft, siger Adi Zukanovic.

Noget af det, som påvirkede Stine, var Adis beretninger om, hvordan han frygtede for farens liv, hver gang han tog på arbejde.

- Hans arbejde bestod i at bevogte de forskellige korridorer, som serberne kunne trænge igennem i forsøget på at indtage Sarajevo. Han var ikke direkte i krig, men der var altid en reel risiko for at blive angrebet. Det var forfærdeligt at sidde hjemme og ikke ane, om han vendte hjem denne gang. Den latente frygt har Stine formået at bruge konstruktivt i teksten til "Cinematic", siger Adi Zukanovic.

Unikt anslag

Når Adi Zukanovic optræder, elsker han at overraske og gøre det uventede. Hvis publikum tror, at melodien bevæger sig i en bestemt retning, kan han finde på spontant at ændre kurs. Velvidende at Stine Grøn følger med ham.

- Musik er en dans, hvor man kan føre sin partner vidt omkring, hvis man kender hinanden godt. Jeg tror, at nogle af mine kolleger vil kalde mig dumdristig, mens jeg hellere vil kalde det modigt. Jeg træder aldrig de andre musikere over tæerne, men hvis jeg fornemmer, at der er stilstand, har jeg ikke noget mod at smide en bombe, som får de andre op på mærkerne, siger Adi Zukanovic.

Han er ekstremt høflig og vil helst ikke tale for rosende om sig selv. Men efter er mildt pres forsøger han at destillere sine evner som pianist.

- Umiddelbart vil jeg mene, at mit anslag og timing er ret unik. Men det, jeg tror, jeg lever højest på, er min kompromisløshed. Jeg vil hellere medvirke på en plade, der ikke sælges ét eneste eksemplar af, hvor jeg følger mine idéer til dørs, end jeg vil medvirke på en plade, der sælger 100.000 eksemplarer, hvor man har glattet ud, kommercialiseret og forsøgt at regne den ud, siger Adi Zukanovic.