PR-foto

Rodebutik med magiske varer

Scenen minder mest af alt om et overskudslager for gamle instrumenter eller et mystisk galleri med halvfærdige malerier og enorme lærreder flydende overalt. Det virker lidt uoverskueligt, lige indtil Neil Young akkompagneret af stående bifald entrer scenen og sætter sig tilrette på en skammel omringet af seks akustiske guitarer i en halvcirkel. Jeg har aldrig nogensinde oplevet en kunstner modtage så massiv en velkomstjubel, og det skulle det vise sig, at hyldesten kun tiltog i styrke undervejs.

Idéen med at dele koncerten op i en akustisk og elektrisk del er genial. Det gør det lettere at opleve hver "genre" for sig, uden at skulle omstille sig alt for meget. I første halvdel betyder det, at canadierens geniale tekster får al den plads, de fortjener.

Numre, som jeg ikke tidligere har næret den helt store kærlighed til, folder sig ud og gør sig umanerligt elskbare. Én af dem er "Sad Movies", der aldrig er udkommet på regulær plade, hvor han i slutlinjen funderer over, hvorfor man/han/vi nogensinde kom.

I forbindelse med denne koncert kan der ikke være den store tvivl, folk var kommet for at se ét af rockmusikkens helt store ikoner, der nærmest jovialt trasker rundt på scenen mellem numrene.

Han leverer sine sange med så meget kropslig og vokal overbevisning, at den skyhøje billetpris hurtigt er glemt. Især de to sidste akustiske numre, "Don't Let It Bring You Down" og "Cowgirl In The Sand", understreger det fornuftige i at rejse 36 timer i træk for at nå frem og afslutte sin vinterferie med manér og masser af den type sange, andre kunstnere søger at skrive gennem en hel karriere uden at formå det.

Manisk sammensurium

"Down By The River" står som den stærkeste sang i anden afdeling, hvor udtrykket er langt mere eksplosivt og guitarspillet langt mere manisk. Fanden tager ved Neil Young og tak for det. Jeg begiver mig ind i den form for rus, der normalt skal stoffer stærkere end både velour og fløjl til. Jeg vågner først op igen, da den sidste glohede solo ebber ud, og en 50-årig kvinde ved min side hyler som en ulv ved fuldmåne.

"Hey Hey, My My" fortsætter hvor ovennævnte slap med vanvittigt meget power. Det virker næsten naturstridigt at fire mænd tilsammen kan skabe en lydkulisse så forpustende og omfattende. Desværre falder intensiteten lidt på "The Believer", der lige præcis er lidt svær at tro på som én af meget få denne aften.

Selve finalen lever herligt op til hele setuppet. Et rodet, medrivende og særegent sammensurium, hvor alt på en eller anden ubeskrivelig måde smelter sammen og udgør selve essensen af rockmusik.